Du kanske har sett den?
Den där videon om en tjej som har ett syndrom som gör att hon är väldigt liten.
Hon kan inte lägga på sig vikt och ser bara på en sidan av ansiktet, bara med ena ögat.
Hon står framför en publik, i bara klänning och benen sticker ut överallt.
Hon, denna starka tjej, 25 år gammal, står där och blottar sin själ inför kameror och vänner.
Någon var elak.
Skrev att hon är "Världens fulaste kvinna."
Hon överkom detta.
Vände det till något positivt, och lät de fulaste och mest hatiska kommentarer ta henne framåt i livet.
 
Jag vet inte hur många av er som läser, som har liknande problem som jag, eller har du kanske haft?
I vilket fall som helst.. så strävar denna sjuksom efter att vara så liten som möjligt.
Lätt som luft.
För då, då förstår du, då blir vi perfekta.
Inga skavanker eller kärlekshandtag.
Ingenting som kan tyda på någon sorts dubbelhaka.
Och det, det förstår du, det är skrämmande.
 
Denna tjej i videon har inte valt detta, men lever ändå med sitt syndrom varje dag.
Och är tacksam för det livet som hon har fått i sina händer, precis så beskriver hon det.
 
Och det borde vi också vara.
Ta OSS en tankeställare och tänka på vad som egentligen är viktigt i våra liv.
"What defines you?"
Det frågar hon publiken i videon.
Ja, vad definierar oss som personer?
 
Är det antalet kotor som syns på vår rygg när vi böjer oss fram?
Eller är det att låren inte ska gå ihop när vi står med fötterna tätt ihop?
Vad definierar dig, mig, oss, ni?
 
Vi är människor.
Personer.
Individer.
Vi har drömmar, mål och längtan.
Vi har drivkraft och tankar.
Men vi måste ta den kampen ibland och kämpa för en verklighet långt bortom mörker.
Livet ska absolut inte vara lätt, men vi behöver inte straffa oss själva för vad vi tror andra vill, tycker och tänker.
Vi är vår egen person med egna värderingar.
Vart hamnar de värderingar när allt vi vill, är att tyna bort och bli såkallat perfekta?
 
Ju klarare i huvudet jag har blivit, desto mer har jag tänkt på vad som gör mig till mig.
Vem är Emma och vad vill jag? Vad tycker jag om, vad tycker jag inte om?
Vad har jag för mål med livet?
För målet kan inte vara att se ut som en pinne. Hur mycket känslan än säger annorlunda.
 
Inspireras av videon, det gjorde verkligen jag.
 

Kommentera

Publiceras ej